گروه معماری لوتوس در تاریخ ۹۴/۶/۸ با مشارکت شرکت پارند رستار نماینده رسمی شرکت slp فنلاند برای اولین بار در کشور موفق به برگزاری سمیناری با موضوع فناوری های نوین در طراحی نمای ساختمان گردید.

در این گردهمایی که با هدف معرفی محصولات جدید در طراحی نمای ساختمان به ویژه چوبهای ترمو به منظور ایجاد زیبایی ، تنوع و سبک سازی ساختمان انجام شد به افتخار میزبانی حدود ۴۰۰ نفر از جامعه مهندسین به ویژه اساتید برجسته معماری استان همدان دست یافتیم.

در این سمینار که با حضور مسئولین و ریاست شورای شهر همدان و شهرداران مناطق و اعضاء گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی استان همدان و جمع کثیری از مسئولین و سرمایه گزاران بخش مسکن برپا گردید، ابتدا آقای مهندس یارمحمدی به عنوان مدیرعامل شرکت پارندرستار ضمن خوش آمدگویی به میهمانان درباره تاریخچه ورود چوب در صنعت ساختمان به ایران توضیحاتی ارائه نمودند.

 

 

سپس آقای مهندس حجازی به عنوان مدیرعامل گروه معماری لوتوس نیز پس از خوش آمدگویی به حاضرین به ایراد سخن در خصوص محتوای سمینار و لزوم برپایی آن به شرح زیر پرداخت :

منظر و سیمای شهری از مجموعه نماهای ساختمانهای مشرف به فضای عمومی حاصل میگردد. این نماها از جهتی همگن و از جهتی ناهمگن هستند. میتوانند همگن باشند چون با استفاده از زبانی مشترک روی بدنه اجزا شهر اجرا می شوند و اما از آنجا که هر کدام از این فضاها به کمک این زبان، مقاصد و نیازهای خود را بیان میکند، ناهمگن هستند. در شهرهای ما زبان مشترکی بین نماها وجود ندارد. نه فرهنگ مشترکی برای بیان دارند، نه مصالح یکسانی به کار گرفته اند و نه سبک مشخصی را دنبال میکنند.

در سالهای اخیر پس از مطرح شدن دوباره اهمیت فضاهای عمومی و ارزش زندگی شهری، و همچنین گسترش شهرها و تغییر نام واژه به کلا نشهرها که پیامدی جز توسعه پوسته خارجی و نمای بصری آن ندارد، سیما و منظر اهمیت دوباره ای یافته است. نما در عمل درون ساختمان را از بیرون و فضای خصوصی را از فضای عمومی جدا می کند. نما حاکی از موقعیت فرهنگی سازندگان بنا است و نشانگر میزان نظم طرح ساختمان. نما در واقع صورت ساختمان و بهترین بیان حالتی است که معمار یا مالک از خود در برابر محیط بیرون دارد. نماهای داخل ساختمان بیشتر جنبه خصوصی دارند، لیکن نماهایی که به سمت کوچه و بافت شهر باز میشوند، جنبه عمومی خواهند کرد.

با عنایت بر مطالب ذکر شده و اهمیت نماسازی ساختمان متناسب با الگوهای صحیح معماری و نقش آن در ساختار و سیمای شهر به سبب شناخت جامعه معماری استان همدان از نکات و الگوهای صحیح در طراحی نمای ساختمان و رعایت ضوابط طراحی برگرفته از فرهنگ ملی ، منطقه ای و اصالتهای گمشده و همچنین نگرش ویژه بر اقلیم و کاربرد مصالح نوین متناسب با تکنولوژی های مدرن به سبب سبک سازی و تسریع در اجرا ، لزوم پایش این مهمدر همایشی با عنئان فن آوری های نوین در طراحی نمای ساختمان، امری ضروری مینمودکه به این بهانه افتخارمیزبانی شما سروران عزیز، اساتید ارجمند و خانواده بزرگ معاری استان همدان و مسوولین محترم دست اندر کار را در این شب خواهیم داشت .

امید است در نتیجه آن بتوان راهکاری مناسب جهت پیوند سنت و مدرنیته در طراحی و انتخاب مصالح نوین پیدا گردد.

بی شک پیدایش این مهم جز به مدد همفکری و تعامل اندیشه در بستر علم و عمل تحقق نخواهد یافت.

در ادامه آقای دکتر میرابیان میهمان علمی برنامه در راستای مبحث نمای ساختمان پژوهشهای علمی خود را در غالب ارائه مصور در اختیار حاضرین قرار داد.

برنامه با توضیحات سرکار خانم کیهانی به عنوان کارشناس شرکت slp با موضوع معرفی چوبهای ترمو و تشخیص اصالت آن و… ادامه یافت.

در پایان با حضور ریاست محترم شورای شهر و شهردار محترم همدان از منتخبین پیشکسوت معماری همدان ، سرمایه گزاران ویژه در امر ساخت و ساز و پیشکسوت خدمت گزار جامعه معماری همدان تقدیر و تشکر بعمل آمد.

این برنامه که در محتوای آن مزین به اجرای ضرب آهنگ زورخانه ای و اجرای زنده نماهنگ گروه دستان در بخشهای مختلف خود بود، با صرف شام در سالن اصلی هتل باباطاهر به کار خود پایان داد.

سمینار فناوری های نوین در طراحی نمای ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

error: LOTUS DESIGN